CFL

Lucratieve niches Lucratieve niches

Jonge nederlandse reder wil Canadese kustvaartmarkt openbreken

29-01-09

> lucratieve niches

Reders zijn vooral geïnteresseerd in volume. Meer tonnage betekent tenslotte meer omzet. Reder Kees Koolhof (1971) van Canada Feeder Lines (CFL) kijkt eerst naar de behoefte van de klant en vindt zo lucratieve niches. Zo hoopt CFL de nu nog gesloten Canadese kustvaartmarkt open te breken. Belangrijkste wapen: een zeer milieubewuste kustvaarder. “De schepen varen nog zuiniger dan geprognotiseerd”, glundert de Groningse reder. Koolhofs missie is met nieuwe producten nieuwe markten openbreken.

Koolhof heeft inmiddels vier schepen die zich warm lopen op andere routes totdat op de Grote Meren van Canada mag worden gevaren. Het vijfde schip loopt in september van stapel bij Peters Shipyards in Kampen. Het moeten er in totaal negen worden. Het zijn moderne
schepen van 6500 ton, ontworpen om door zwaar ijs te kunnen varen en met een lage diepgang om de ondiepe kusten te kunnen bereiken. De schepen hebben een bemanning van slechts acht man nodig en zijn uitgerust met motoren die aan alle (toekomstige) milieunormen voldoen. Deze schepen, die varen onder Nederlandse vlag, vergen een investering van 100 miljoen euro. Koolhof: “De investering wordt overigens het dubbele, ca 200 miljoen euro. We zijn ook een ander type schip aan het ontwikkelen dat uniek is op de markt. Ik kan er nog niet te veel over zeggen, maar het moeten er vier worden die per stuk over de twintig miljoen gaan kosten.” De animatie op z’n iPhone maakt duidelijk dat het absoluut bijzondere schepen worden, voorzien van zeer grote ruimen en flinke hijskranen.

Lees het hele artikel op: http://www.bizz.nl/3972-lucratieve-niches.html

 


Overig nieuws