CFL

Persbericht - CFL neemt Greenfleet Crew BV over

Persbericht - CFL neemt Greenfleet Crew BV over

30-10-12

Rederij CFL neemt Greenfleet Crew BV, onderdeel van Holland Ship Service (HSS), over. De bestuurders, namens CFL Kees Koolhof / Mark Nieuwland en Peter Meijer voor HSS, bereikten daarover een akkoord. Alle rechten en verplichtingen van de bestaande dienstverbanden van zeevarenden en kantoorpersoneel worden door CFL overgenomen. Volgens Kees Koolhof van CFL biedt de overgang van Greenfleetpersoneel naar CFL de betrokken medewerkers baanzekerheid en mooie loopbaan- en ontwikkelingsmogelijkheden.

Voor HSS was al enige tijd duidelijk dat zij de crewactiviteiten wilde afstoten. Een en ander kwam in een stroomversnelling toen bekend werd dat de vijf schepen van de door HSS bemande Greenfleet zouden worden verkocht. Duidelijk was dat Greenfleet Crew daardoor geen emplooi meer kon bieden aan haar circa vijfentwintig meest Nederlandse en Belgische werktuigkundigen, nautisch officieren en kapiteins.

CFL is op haar beurt bezig om de bestaande vloot van 13 multipurpose schepen (van 6.500 DWT en 10.000 DWT) uit te breiden. Begin volgend jaar loopt bij Peters Shipyards in Kampen de ‘Industrial More’ van stapel, het vijfde schip in de Sole 10.000 serie. Eind 2013 zal het laatste schip uit deze serie, de ‘Industrial Merchant’ aan CFL worden opgeleverd. Ook bestaan er uitgewerkte plannen voor verdere nieuwbouw. Kees Koolhof: ‘Het is onze bedrijfsfilosofie om het commando van onze schepen toe te vertrouwen aan ervaren officieren die de CFL-cultuur aanvoelen en een verlengstuk zijn van onze marktstrategie. Daarnaast zijn we voortdurend op zoek naar goede engineers. Voor ons is de komst van deze nieuwe collega’s dan ook een uitkomst, en ik ben er zeker van dat ze zich snel thuis bij ons zullen voelen.’

CFL is in 2006 opgericht. Het richt zich met een jonge (de gemiddelde leeftijd van de schepen is 3,5 jaar) en in Nederland gebouwde vloot van multipurpose & projectlading schepen op een nichemarkt in de onder druk staande internationale scheepvaart. De CFL-schepen hebben een aanzienlijk lager brandstofverbruik en een lagere emissie dan schepen van vergelijkbare omvang, en hebben daarnaast het voordeel dat ze ontworpen zijn om projectladingen van afwijkende afmetingen te kunnen vervoeren en zelfstandig te kunnen laden en lossen. Door deze bijzondere focus heeft CFL minder last van de nog altijd zwaar onder druk staande tarieven op de reguliere markt voor bulk en container zeevracht. Bovendien heeft het bedrijf recent een fusie tot stand gebracht, en daarmee een belang verworven in Intermarine, ’s wereld sterkste operator op het gebied van project ladingen. Daarmee heeft de onderneming haar commerciële netwerk aanzienlijk uitgebreid en versterkt, deze telt nu 19 kantoren in alle werelddelen.


Overig nieuws